2015. március 1., vasárnap

100 éves a budapesti buszközlekedés - Budapest első buszgarázsa

Budapesten 1915-ben indult el az autóbusz-közlekedés, de egészen 1930-ig kellett várni az első buszgarázsra: ekkorra épült fel a Thököly út (akkor Csömöri út) és a Dózsa György út (akkor Aréna út) sarkán a Szent Domonkos buszgarázs, amit 1948-ban a telepen a háborúban mártírhalált halt kalauzról, Récsei Ernőről neveztek el. Nézzünk körül egy kicsit ezen a környéken.


1870 körül még csak "Homokbányai telkek" néven fut ez a terület, mivel akkor itt ért véget Pest. Egy 1873-as városrendezési térképből kiderül, hogy ide tervezték az "Új Városligetet". Új Városliget nem lett, itt létesült viszont helyette a Lóversenypálya 1880-ban (innen az Aréna út elnevezés), ami egészen 1918-ig működött itt. A környék azért még ekkor sem volt túlságosan beépített, legalábbis a mai Thököly úttól délre eső rész.

A "hordozható" református templom

1930-ban aztán átadták a buszgarázst, nem sokkal később, 1931-ben pedig a fából készült, a Svájci Református Egyház által ajándékozott ún. hordozható református templomot a mai Thököly-Dózsa sarkon, így egészen városias lett ez a környék is. (A templomot egyébként 1966-ban bontották le.)


A buszgarázs épületeit Hültl Dezső tervezte, a tetőszerkezetet pedig Mihailich Győző műegyetemi tanár. Utóbbit dicséri a 100x72 méteres közbeeső alátámasztás nélküli csarnok, amely az akkori időben csúcsteljesítménynek számított. A torony sem volt funkció nélküli, ugyanis legfelső része víztoronyként szolgált. A csarnok keleti falán helyezték el Bory Jenő szobrait: a nőutas, a kalauz, a szerelő, a sofőr  ábrázolásával.

A garázs egészen 2000-ig működött buszgarázsként - valószínűleg túl értékes helyen feküdt. Szerencsére azonban megmenekült és új életében bevásárlóközpontként működik Récsei Center néven - igaz, most már elbújik az utcafronton épült új építésű lakóházak mögött.



Ezen a térképen jól látszik, hogyan szorultak ki a belvárosból a buszgarázsok: kékkel a megszűnt, pirossal a ma is működő helyszínek (a másik megszűnt buszgarázs a Mező Imre garázs a mai Korányi utca-Diószegi utca sarkán, ami Közszolgálati Egyetem campusának részeként újra az Orczy-kert szerves része lehet).




2 megjegyzés:

Tizenöt írta...

A hordozható református templomról ("Szent Sátor") írt a Szerelmem Budapest blog is: http://szerelmembudapest.blog.hu/2013/08/18/egy_templom_hol_itt_hol_ott

És még két garázs volt, amik nem látszanak a térképen: kezdetben a Récsei felépítése előtt is kellett tárolni a buszokat, a BARt járművei a Szent Flórián gazázsban voltak a II. Ganz utcában, a többi pedig Zuglóban az Erzsébet királyné útján a köztisztasági vállalat telephelyén. Egyik sem buszgarázsban épült, de mindkettő alkalmas volt járművek tárolására.

Egyébként ma jóval több buszgarázs van Budapesten, mert az alvállalkozóknak is kell valahol tárolniuk a buszokat, a térképen viszont csak a BKV-s garázsok vannak jelölve. Van egy garász a XV. Bogáncs utcában, egy a XVI. Bökényföldi úton (a cinkotai buszgarázzsal átellenben, az út túloldalán), valamint a XI. Andor utcában, továbbá a Népliget buszpályaudvarnál és valahol Budafokon a Savoya parknál. Ha ezeket is berajzolgatod, még jobban körvonalazódik a kifelé húzódás

airdace írta...

Köszönöm, nagyon hasznos infók!