A kimozdulás helyszíne Brüsszel, ahol 3 évet éltem, tehát viszonylag ismerem, és azóta is járok ott kb. évente egyszer, mint ahogy most is, úgyhogy tudom követni a dolgokat, legalábbis ami építészetileg történik. Számomra a két legfontosabb átalakulás közül az egyik az, ami az európai negyedben történik: itt az Európai Parlament bővítése mellett az eddig üres területekre, illetve régebbi házak helyére új lakóházak épülnek. Ez utóbbi akció nagyon is szándékosan azt célozza, hogy az irodákkal telerakott városrész kicsit élőbb legyen.
Műholdkép 2001 vs. 2009. A bal oldalon a hosszan elnyúló épület a lefelé néző fejjel a Parlament, középen a sokudvaros a Tanács, jobb oldalon a négyágú csillag alakú a Bizottság épülete. A fenti íves vonal a vasútvonal, alatta pedig az egyetlen épen megmaradt utca - 40 éve ez a környék is ilyen 1-2 emeletes házakból állt. A tó mellett jobb oldalt látható az üres telek, ahol most lakások épülnek. Megfigyelhető az is, hogy a jobb alsó sarokban levő 60-as évekbeli irodatömb kicserélődött (pár éve az egészet lebontották, és nemes egyszerűséggel építettek egy újat).
Az állomás mostani főbejáratát is a parlament egyik épülete veszi körbe, sőt, az irodák a föld alá is lenyúlnak. Így aztán simán lehet, hogy az irodád mellett 2 méterrel éppen egy vonat suhan el a fal túloldalán. Az épületek között pedig egy óriási gyalogos tér jött létre - igaz, kicsit sivár, egyfajta ellentettje a régi állomásépület túloldalán levő pezsgő Place de Luxembourgnak.
A nagy lakásépítési projekt pedig a Parlament és a Tanács közötti üres területen indult be. Ezen a sarkon sokáig csak ez a ház állt, ami valamiért megmaradt. Most kapott társakat.
Itt a park mellett is üres volt a sarok, a toronyház helyén pedig üres telek volt.
Ez pedig egy érdekes fejlesztés, itt a régi házak egy részét lebontották, másik részük (amit nem tudtak felvásárolni) megmaradt, és az új "lakópark" amőbaszerűen épült fel, kitöltve az üres telkeket.
A másik átalakulás kisebb léptékű, de egyrészt nagyon sokáig tartott, másrészt már kész van, harmadrészt óriási hatással volt az emberek ottani térhasználatára: ez a Place Flagey felújítása. A Place Flagey-ról nekem mindig a Móricz Zs. körtér jut eszembe: kb. kör alakú, hasonló házak veszik körbe, van sok villamos, van mellette tó. Ennek a térnek a helyén kb. 15 évig folyamatos építkezés folyt, a tér alá építették ugyanis Brüsszel egyik záportározóját. Az itt lakók már lassan megszokták a port és a palánkokat, és ezért szinte pozitív sokk lehetett a teljesen egybefüggő gyalogos(-kerékpáros) felület átadása. A környék amúgy is népszerű, mert itt van a Flagey kultúrházszerűség és a Café Belga, amik igen jó helyek. A tér mai hangulatáról beszéljenek a képek:
Van még egy dolog, amiben sokat változott a város: egyre többen bicikliznek. Itt Budapesttel ellentétben leginkább felülről jövő ösztönzésre történt, hiszen gyakorlatilag mindenhol kerékpársávok, tárolók épültek, kiépítették a bérbiciklirendszert, amit aztán lassan elkezdtek használni. Ez itt az Európai Parlament, ahol viszont nem nagyon van kívül biciklitároló, de úgy tűnik, ez senkit nem zavar...
Még így is óriási dugók vannak, mert itt nagyon nehezen szállnak ki az autóból: mivel a lakóházak kicsik, 2-3 lakásosak, van előttük hely parkolni, a munkahelyen pedig van mélygarázs. A tömegközlekedést most próbálják felfuttatni, de azért van mit rajta javítani. Pl. a reggeli gépemhez alternatív eljutási módot kell találnom, mert olyan korán nem jár a metró.
ilyenkor sajnálom, h Brüsszelben csupán két órát töltöttem az életemből
VálaszTörlésAki további képekre kíváncsi:
VálaszTörléshttp://picasaweb.google.com/airdace/Bxl2010